sobota, 31 października 2009

(info ze strony WWF)

 

20 pażdziernika Rada Ministrów RP oficjalnie wydała decyzję zmieniającą przebieg drogi Via Baltica. Dzięki niej międzynarodowa trasa tranzytowa ominie najcenniejsze przyrodniczo tereny północno-wschodniej Polski chronione przez unijny program Natura 2000.

 

Więcej informacji:

http://wwf.pl/informacje/news.php?idn=449

 

a

wtorek, 24 marca 2009

1. Będzie obwodnica Augustowa.

2. Obwodnica nie przetnie Doliny Rospudy.

 

Minister środowiska prof. Maciej Nowicki poinformował, że obwodnica Augustowa będzie przebiegać przez Raczki - trasą omijającą chroniony obszar Doliny Rospudy oraz Puszczę Augustowską. Za takim wariantem przemawiała ocena oddziaływania na środowisko i wielokryterialna analiza , w której porównano warianty pod względem społecznym i ekonomicznym. 

Wariant przez Raczki jest tańszy od trasy przecinającej cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy i jedynie o 2 km dłuższy. Gdyby droga poszła przez bagna Doliny Rospudy, trzeba by wyburzyć od 11 do 14 budynków, w wariancie przez Chodorki 8 do 10, a przez Raczki 6 - mówi minister. 

Wywiad z prof. Maciejem Nowickim, ministrem środowiska. Rozmawia Adam Wajrak 

Również cena przemawia przeciwko wariantowi przez bagna. Sama droga kosztuje we wszystkich wariantach mniej więcej tyle samo, bo wbrew temu, co niektórzy mówią, długość wariantów jest podobna: 32-35 km. Budowa mostu przez bagienną dolinę to byłoby dodatkowe 300 mln zł, budowa estakady, która była fatalnym rozwiązaniem, to 165 mln ekstra.

 Więcej na ten temat: Serwis Nauka w Polsce: Dolina Rospudy nie będzie przecięta obwodnicą Augustowa  

Byli wśród obrońców Doliny Rospudy tacy entuzjaści, którzy mieli wielką, popartą ogromem pracy, wiarę, że uda się to unikalne miejsce ocalić. W tej chwili chciałbym złożyć im hołd. Osobiście wątpiłem, by człowiek w koalicji z "kwiatkami i motylkami" mógł przebić się przez urzędniczo - polityczny beton zbrojony populizmem... a jednak się udało! 

(a)  

sobota, 21 marca 2009

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła raport środowiskowy dotyczący obwodnicy Augustowa. Szczegóły na stronie GDDKiA: 

http://www.gddkia.gov.pl/article/raport_o_oddzialywaniu_na_srodowisko_obwodnicy_augustowa_w_ciagu_drogi_krajowej_nr8/index.php?id_item_tree=961c17921b85a75c34d7b930f5c38a1b

 Omówienie raportu znajduje się też na stronie Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM): 

http://siskom.waw.pl/s8-obwodnica-Augustowa.htm 

 

niedziela, 08 marca 2009

W piątek 6 marca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Ministerstwa Środowiska raport dotyczący wariantów przebiegu obwodnicy Augustowa. Wedle raportu, forsowany do niedawna przez GDDKiA projekt obwodnicy przez Dolinę Rospudy jest NAJBARDZIEJ SZKODLIWYM i - jako taki - powinien być wykluczony. Najmniej szkód pod względem oddziaływania na środowisko niesie za sobą wariant drogi biegnącej przez miejscowość Raczki.

 

(ze strony GDDKiA:) 

 

Raport zawiera ocenę 3 wariantów przebiegu obwodnicy Augustowa z kilkoma podwariantami. Poszczególne warianty zostały w raporcie zwartościowane pod kątem negatywnego oddziaływania na środowisko (im wyższa liczba punktów tym wariant oddziałuje bardziej negatywnie):

• Warianty z grupy I (przebieg nawiązujący do wariantu, którego realizację rozpoczęła GDDKiA – IV L) – w skali punktacji oddziaływania negatywnego - powyżej 40 pkt. Niezależnie od rozwiązania technicznego realizacja w tym wariancie została przez autorów opracowania wykluczona ze względu na możliwość znaczącego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000 Puszcza Augustowska
• Warianty II i IIA (przebieg w pobliżu miejscowości Chodorki) - w skali punktacji oddziaływania negatywnego odpowiednio 24 pkt i 24,5 pkt
• Wariant III i IIIA (przebieg w pobliżu miejscowości Raczki) - w skali punktacji oddziaływania negatywnego odpowiednio 19,5 pkt. i 13,7 pkt
 

sobota, 17 stycznia 2009

 

Jak poinformowała firma Budimex - Dromex, "GDDKiA Oddział w Białymstoku złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy na podstawie art. 145 Prawa zamówień publicznych ze względu na interes publiczny. GDDKiA Oddział w Białymstoku wskazuje datę rozwiązania umowy na dzień 13.01.2009 r.".

http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=9aa56c3e-8036-4c63-9092-aa70e21f1b97

http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,6162846,Koniec_pomyslow_na_betonowanie_Rospudy_.html

wtorek, 16 grudnia 2008

 

W świetle kolejnych wyroków sądu, protestujący przeciw budowie obwodnicy przez Dolinę Rospudy"ekoterroryści" okazali się stróżami porządku prawnego. Juz w grudniu zeszłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową wydaną przez ministra środowiska. Wcześniej uchylona została decyzja lokalizacyjna. Teraz sąd uchyla pozwolenie na budowę obwodnicy.

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,95190,6066107,Obwodnica_Augustowa_bez_pozwolenia_na_budowe.html
sobota, 29 listopada 2008

GAZETA WYBORCZA - BIALYSTOK Data: 25.11.2008
 
http://miasta. gazeta.pl/ bialystok/ 1,35235,5985292, Obwodnica_ Augustowa_ pod_politycznym_ nadzorem. html
(...)
"Gazecie" udalo sie dotrzec do generalnych wnioskow - obecny wariant trasy przecinajacy bagna Rospudy wywiera szkodliwy wplyw na obszar Natura 2000. W przeciwienstwie do pozostalych dwoch, poprowadzonych kilka kilometrow na zachod, poza chronionymi torfowiskami. W tej sytuacji minister srodowiska, ktory ostatecznie wskaze, gdzie budowac, nie ma wyjscia. Jesli chce postapic zgodnie z unijnym i krajowym prawem, musi odrzucic wariant przez bagna.
(...)
Sporzadzenie oceny zostalo powierzone firmie konsultingowej DHV.

To wlasnie jej eksperci w ostatnich tygodniach juz kilkakrotnie byli wzywani przez Ministerstwo Infrastruktury. Inicjatorem spotkan byl wiceszef resortu Zbigniew Rapciak. W jednym z nich bral udzial czlonek Sejmowej Komisji Infrastruktury, posel PO Leszek Cieslik, do niedawna burmistrz Augustowa, goracy oredownik trasy przez bagna. Wedlug informacji "Gazety" gospodarze za kazdym razem usilowali podwazac ustalenia specjalistow. Ostatnie z calej serii takich spotkan mialo miejsce wczoraj. Przedstawiciele resortu pytali ekspertow miedzy innymi o to, czy na pewno nie da sie obronic wariantu przez torfowiska Rospudy. Szczegolnie interesowali sie tez liczba niezbednych wyburzen.

Tutaj tez spotkal ich zawod. Po przeanalizowaniu calej trasy miedzy Augustowem a poczatkiem planowanej obwodnicy Suwalk okazalo sie, ze najwiecej wyburzen - do 14 - wymaga wlasnie opcja przez Nature 2000. Do 12 zabudowan trzeba by zburzyc, chcac prowadzic obwodnice w okolicach miejscowosci Chodorki. A tylko szesc, gdyby miala biec jeszcze dwa kilometry dalej na zachod, w okolicach Raczek. Te ustalenia sa zaskakujace - do tej pory politycy broniacy dotychczasowego przebiegu utrzymywali, ze jego zaleta jest brak wyburzen, natomiast propozycje ekologow wymagaja wysiedlenia co najmniej 30 gospodarstw.
(...)
- Raport sporzadzili eksperci. My w piatek [28 listopada 2008] odbierzemy od nich ten dokument i po dokladnym sprawdzeniu (...) najpozniej w polowie grudnia przekazemy dokument dalej [do Ministerstwa Srodowiska] - obiecuje Andrzej Maciejewski [GDDKiA].

JAKUB MEDEK
czwartek, 29 maja 2008

Rozpoczął się proces konsultacji społecznych dotyczący przebiegu drogi ekspresowej Via Baltica - I pan-europejskiego korytarza transportowego mającego łączyć Warszawę z Helsinkami. To szansa, aby zabrać głos w obronie Doliny Rospudy!

Oficjalne konsultacje społeczne zorganizowane są przez firmę Scott Wilson na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Konsultowane dokumenty są dostępne na stronie http://viabaltica.scottwilson.com.pl.

Konsultacje przewidują zarówno spotkania w 7 miastach w regionie, jak i ankietę internetową dostępną pod adresem http://www.viabaltica.scottwilson.pl/index_pliki/ankieta.html

Spotkania odbędą się:

29.05.2008 - Suwałki, g. 14-17 Spotkanie dla powiatów augustowskiego, suwalskiego i Suwałk.
30.05.2008 - Ełk, g. 12-15 Spotkanie dla powiatów ełckiego, grajewskiego i oleckiego.
03.06.2008 - Pułtusk, g. 12-15 Spotkanie dla powiatów pułtuskiego, wołomińskiego i legionowskiego.
05.06.2008 - Ostrołęka, g. 12-15 Spotkanie dla powiatów makowskiego, ostrołęckiego i Ostrołęki. 05.06.2008 - Łomża, g. 17-20 Spotkanie dla powiatów kolneńskiego, łomżyńskiego i Łomży.
06.06.2008 - Białystok, g. 12-15 Spotkanie dla powiatów białostockiego, sokólskiego, monieckiego i Białegostoku.

Masa Krytyczna (pl.Bema)


Każdy ostatni piątek miesiąca, godz. 18.00

Pl. Bema, Wrocłąw

Masa Krytyczna to przejazd przez miasto maksymalnie dużej liczby rowerzystów. Chcemy w ten sposób przypomnieć kierowcom i władzom miasta że rowerzyści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i w ten sposób chcemy być traktowani. Miasta są dla ludzi a nie dla samochodów! Pokażmy że jest nas wielu, że warto tworzyć dla nas odpowiednią infrastrukturę, że rower to doskonały środek transportu i wypoczynku! Być może zaczną nas w końcu zauważać. To zależy również od Ciebie!!!

My nie blokujemy ruchu, My jesteśmy ruchem!

Jeżeli ktoś chce otrzymywać informacje i plakaty na kolejne Masy Krytyczne, prosimy o kontakt na masawroc@wp.pl

(nfo: Greenpeace)

Francuska Agencja Bezpieczeństwa Nuklearnego (ASN) nakazała częściowe wstrzymanie prac nad budową elektrowni atomowej typu EPR, która powstaje we Flamanville. W wyniku interwencji Agencji, inwestor elektrowni - Electricite de France, wstrzymał prace nad budową betonowej płyty, na której ma stanąć reaktor.

Budowa Flamanville 3 ruszyła w grudniu 2007 roku. Jednak już w ciągu pierwszych miesięcy bieżącego roku inspektorzy ASN odnotowali wielokrotnie nieprawidłowości dotyczące m.in. jakości betonu i stalowych wzmocnień, które doprowadziły do pęknięć w płycie. Zauważyli również, że część prac była wykonywana przez firmę, która nie posiadała wymaganych kwalifikacji. Stwierdzili, że brakowało też właściwego i skutecznego nadzoru nad budową.

Agencja Bezpieczeństwa Nuklearnego nakazała zatrzymanie budowy do czasu aż EDF będzie w stanie wykazać, że przyjęła wystarczające środki dla wzmocnienia kontroli i zapewnienia odpowiedniej jakości wykonania prac.
EPR (European Pressurised Water Reactor) miał być flagowym projektem energetyki jądrowej. Według tej technologii budowane są w tej chwili dwa reaktory: oprócz Flamanville 3, w północno-zachodniej Francji, również Olkiluoto w Finlandii. Olkiluoto 3 jest w budowie od trzech lat i cały czas przechodzi podobne problemy z jakością materiałów i wykonania. Doprowadziły one do tego, że budowa tego reaktora już opóźniła się o dwa lata, a przewidywane koszty wzrosły niemal dwukrotnie i przekroczyły 5 miliardów Euro.

„Greenpeace do dawna alarmował, że energia atomowa niesie ze sobą mnóstwo nierozwiązanych problemów i to nie tylko środowiskowych, ale również związanych z zagrożeniem dla bezpieczeństwa, olbrzymimi kosztami inwestycyjnymi i długimi terminami realizacji. Flamanville jest kolejnym na to dowodem. Francja ma kilkadziesiąt lat doświadczeń w budowie elektrowni atomowych i zabrała się teraz za budowę najnowocześniejszego reaktora, który miał być wyjątkowo bezpieczny. Skoro nawet Francja ma kłopoty przy budowie tak prostej rzeczy jak podstawa pod reaktor, to jak możemy oczekiwać, że Polsce uda się szybko i bez problemów zbudować bezpieczną elektrownię? Zamiast marnować czas i pieniądze na wysoce ryzykowną technologię, rząd powinien jak najszybciej postawić na odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną, w których Polska ma wielki potencjał” – powiedziała Magdalena Zowsik, koordynatorka kampanii klimatyczno-energetycznej Greenpeace.

Więcej:

http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSL2762459720080527
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 18